به گزارش شهرآرانیوز، در یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران خودرو، متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده امکان ثبت درخواست خرید خواهند داشت. البته در این دوره ثبتنام نیازی به مسدودسازی حساب بانکی متقاضیان نیست.
مهلت ثبت درخواست در سامانه خرید به نشانی ikcosales.ir برای تمامی گروهها از ساعت ۱۴ روز دوشنبه (۲۴ آذر ۱۴۰۴) آغاز شده و تا پایان ساعت ۲۴ روز شنبه (۲۹ آذر ۱۴۰۴) ادامه خواهد داشت.

توجه: متقاضیان میتوانند جزئیات کلاس و قیمت محصولات جدول فوق را از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت ایرانخودرو به نشانی Esale.ikco.ir مشاهده کنند.
نکته ۱: در صورت ضرورت تغییر استانداردهای اجباری و زیستمحیطی، خودرو پس از دریافت مابهالتفاوت قیمت تجهیزات تغییر یافته، با استانداردهای جدید تحویل مشتری میشود. با توجه به رعایت الزامات و استانداردهای ابلاغی سال ۱۴۰۴ تغییرات در محصولات تولیدی لحاظ خواهد شد.
نکته ۲: هزینههای قانونی قابل پرداخت از سوی مشتری از جمله حق بیمه شخص ثالث، مالیات و سایر موارد مترتب بر قراردادهای فروش، بر اساس نرخها و قوانین زمان ثبت نام محاسبه میشود و در صورت تغییر مبالغ تا زمان تحویل خودرو، پرداخت مابهالتفاوت کلیه موارد مذکور بهعهده خریدار خواهد بود که با توجه به رعایت الزامات و استانداردهای ابلاغی سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ احتمال ارتقای محصولات وجود دارد.
نکته ۳: متقاضیان میبایست نسبت به تعیین نوع فروش در مراحل ثبت نام در سامانه IKCOSALES.IR اقدام نمایند.
نکته ۴: موعد تحویل در روش فروش فوری ۳۰ روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد با شرکت ایرانخودرو و در روش پیشفروش متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویت کسبشده متقاضی در اولویتبندی، حداقل ۴ ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است. در روش فروش فوری، باید کل وجه خودرو در زمان فراخوان و به قیمت روز واریز شود، اما در روش پیشفروش، حداکثر ۵۰ درصد قیمت کارخانه فعلی در زمان ثبتنام دریافت و الباقی در موعد تحویل بر اساس قیمت روز شرکت محاسبه و دریافت میشود که مصوبه ۴۷۳ و ۵۶۳ و ۷۴۰ شورای رقابت نیز در آن رعایت خواهد شد.
نکته ۵: متقاضی پس از طی فرایند اولویتبندی، در هنگام عقد قرارداد با شرکت ایرانخودرو نسبت به انتخاب رنگ مدنظر اقدام خواهد کرد.
با توجه به فروش ۱۲ محصول ایرانخودرو، بد نیست اختلاف قیمت این خودروها را از کارخانه تا بازار بررسی کنیم:

بررسی قیمتها نشان میدهد فاصله بهای خودروهای عرضهشده در کارخانه با نرخهای بازار، بسته به مدل، از حدود ۲۰۰ میلیون تومان تا بیش از ۷۷۰ میلیون تومان متغیر است؛ شکافی که عملاً بازار را بهنفع واسطهها و به زیان مصرفکننده واقعی شکل داده است.
در حالی که هدف رسمی طرحهای فروش خودروساز، تسهیل دسترسی مصرفکنندگان به خودرو با قیمت مصوب عنوان میشود، اما اختلاف شدید قیمتی باعث شده این طرحها بیش از آنکه پاسخگوی تقاضای واقعی باشند، به مسیر توزیع رانت تبدیل شوند. برندهشدن در طرح فروش، برای بسیاری از متقاضیان نه به معنای رفع نیاز مصرفی، بلکه فرصتی برای کسب سود چندصدمیلیونی در کوتاهترین زمان ممکن است.
همین مسئله، حجم تقاضای غیرمصرفی را بهشدت افزایش داده و موجب میشود شانس دسترسی مصرفکنندگان واقعی به خودرو کاهش یابد؛ موضوعی که فلسفه اصلی فروشهای فوقالعاده و پیشفروش را زیر سؤال میبرد.
منبع: تسنیم